#збережисвітло: як свідомий бізнес може заощаджувати електроенергію

Ми певні, що в темні часи особливо важливо зберігати внутрішнє світло, оптимізм та любов. А ще необхідно «зберігати світло», відмовляючись від яскравого освітлення та неефективних технологій. Так бізнес може знизити навантаження на енергетичну інфраструктуру країни. І зменшити власні витрати на комунальні послуги.


Разом з Дмитром Литвиненком, журналістом, експертом зі сталого розвитку, ми підготували зручний чек-ліст, який має стати в пригоді.


Що можна зробити тут і зараз? (короткострокові рішення, які можна втілити швидко)


- Вимкніть рекламні вивіски, додаткове фасадне освітлення тощо. По-перше, цього вже вимагають деякі місцеві органи влади.


По-друге, повна ілюмінація закладів в часи пікового навантаження на систему самими гостями вже сприймається як «антиреклама» і викликає роздратування.

По-третє, це привід для комунікації онлайн в стилі: «Ми певні, що дорогу до улюбленого місця ви знайдете і без яскравих вивісок».

- Свічки замість електричного освітлення? Так, це працює. Економія складається з сотень тисяч маленьких кроків, якщо їх роблять синхронно. Тим паче, вечеря при свічах – це ще й дуже атмосферно. Наразі вже кілька ресторанних компаній анонсували вечері при свічках або при мінімальному освітленні. Крутий приклад!


- Відмовтеся від інфрачервоних обігрівачів: вони – «пожирачі енергії».


Наразі гріти такими пристроями «повітря на літньому майданчику» - це не турбота про гостей, а необачність.

- Споживання електроенергії та тепла завжди пов’язані. Тут потрібен комплексний підхід. По-перше, перевірте, де як ви втрачаєте тепло у залі.

Немає довідників на дверях? Щоразу, коли входить та виходить гість, ви втрачаєте дорогоцінне тепло, а потім зайвий раз витрачаєте енергію на обігрів.

Неякісні склопакети з щілинами? Така ж історія. Ці питання можна вирішити досить швидко.


По-друге, подумайте про зонування простору: відкриті великі зали втрачають тепло швидше. Ширми, високі рослини – прості методи зонування дозволяють краще утримувати тепло в просторі.


- Змінюйте «культуру тепла» разом з гостями. Ми здебільшого звикли гріти оселі та заклади до +23 і сидіти в ресторані взимку в легких сукнях. В ЄС сформована інша культура: +18 – комфортна температура для більшості.


Змінити усталені суспільні практики складно, але можливо. Наприклад, замість того, щоб максимально вмикати опалення і топити до +23-24, роздавайте гостям брендовані пледи. Комунікуйте це через офіціантів, милі листівки на столах, соціальні мережі. Зробіть на цю тему мерч. Станьте рушієм змін. При правильній комунікації це буде навіть перевагою та маркетинговим рішенням.


Що можна зробити на перспективу? (довгострокові рішення, про які варто замислитися зараз)


- Проведіть чек-ап обладнання. Іноді навіть незначні зміни можуть призвести до серйозної економії: наприклад, заміна простих електричних плит на індукційні.


Запросіть експерта або самі випишіть всі характеристики обладнання на кухні, проведіть заміри щодо того, яка саме станція споживає найбільше енергії. Пошукайте сучасні енергоефективні альтернативи.


Зважаючи на рахунки за комунальні послуги, «інвестиції в енергозбереження» можуть повернутися за кілька місяців.

- Почніть впроваджувати інструменти рекуперації тепла. Якщо пояснювати простою мовою, заклади виробляють купу тепла, яке ми просто «викидаємо» у вентиляцію.

Холодильне обладнання, теплові системи та навіть просто гості у закладі виробляють тепло. Сучасні технології дозволяють його вловлювати та перетворювати на енергію.

В Данії є супермаркети, які тепло від роботи холодильників не тільки перетворюють на електрику для себе, але продають її іншим. Є кейс собору, який зміг завдяки сучасним технологіям зменшити втрати тепла з 75% до 6%: фактично, люди в ньому гріють самі себе. Це звучить дивно, але кожен гість у закладі – «жива батарея», що виробляє тепло: питання лише в тому, аби його не втрачати, а заводити в систему.




Ми не знаємо, скільки з цих порад ви зможете запровадити, але радимо хоча б почати цей процес. Розповідайте про свої рішення, діліться досвідом у постах і сторіз з тегом #збережисвітло, відмічайте сторінку "Ресторатор", давайте разом збирати корисні для індустрії кейси.


Останній рік показав, що разом ми точно зможемо все. В тому числі перейти на більш свідоме та ефективне використання електроенергії та тепла.