253 (2).jpg

Що сталося з ринком праці в ресторанній індустрії, та що з цим робити

Почну з дуже банального тезису: «Як було раніше, більш не буде ніколи».

Так, це дуже знайома фраза, та її використовують де тільки можливо. Та недивлячись на це, хочу зробити наголос, це чиста правда.


Автор: Олена Риж


Навіть якщо ми стоїмо, то вже спізнюємся. Світ біжить, та міняється й нам потрібно мінятися разом з ним.

І саме це є тонким місцем для нас з вами в роботі з людьми.

На сьогоднішній день в усьому світі ресторани переживають кадровий голод. Люди йдуть від нас й не бажають повертатися. А з новенькими співробітниками ще й двосторонні історії. Вони до нас не поспішають, так і ми не дуже бачимо в цьому перспективу.


Давайте для початку розберемося, в чому справа. Чому люди йдуть і що можливо з цим зробити.


Перша та найважливіша причина – це локдауни, та нестабільність.

Неможливість працювати, та заробляти в повній мирі заважає нам, та нашим працівникам. Люди, які працюють на наших кухнях та в залі, живуть за ті гроші, які отримують в вигляді заробітної плати. І за її відсутності, стикаються з труднощами.

Що ми можемо з цим зробити: мало чого. Закон є закон. Та ми на практиці бачимо, що ті ресторани, які в локдауни багато уваги та турботи направили на збереження команд, вижили. В них зараз менше проблем з пошуком людей.


Далі можна виділити - оплата праці.

Багато рестораторів, по якимось своїм причинам, не виплачують заробітну плату працівникам. Кормлять обіцянками, звільняють людей, штрафують. Роблять усе, щоб заощадити ці витрати. Люди бачать та відчувають усе як є, а якщо інформації їм не достатньо, вони додумають. Так працює наш мозок. Звідси з’явилися оплати після кожної зміни, або фріланс. Люди бояться, що їх обдурять.


Наші дії: нести відповідальність перед своїми людьми, та бути з ними чесними. Якщо у вас нема можливості оплатити вчасно, скажіть їм про це. Скажіть, що ви потребуєте часу. І пообіцявши, зробіть усе що можливо для виконання обіцянки. Поверніть або підтримайте свою репутацію. Завжди працюйте над своїм HR-брендом. В людей формується страх. Попавши в таку халепу, вони обережно відносяться до наступних роботодавців. Така репутація не допомагає нашій індустрії.

Повернутися в рамках стандартної праці до виплати 2 рази на місяць. Й по максимуму відходити від фріланса.



Наступна причина – умови праці.

Робочі зміни по 12-16 годин. Кормлять 2 рази й часто дуже скудно, особистого місця для перевдягання, обіду, відпочинку майже нема. Завжди щось не так. Часто чути лайки та прирікання. Нема здорової атмосфери, в якій хочеться працювати.


Обов’язкові наші дії: перебудувати усе, що може покращити працю наших співробітників. Зробити декілька часових змін, подбати про правильне харчування, зробити зручне місце відпочинку. Усе, що ви можете дати вашим співробітникам, дайте. Вони цього заслуговують.


Є ще багато причин, чому люди йдуть з нашого бізнесу. Давайте подивимось, що ми можемо зробити, щоб повернути їх.


Подбати про свій HR-бренд – це перше, що усі ми повинні зробити.

Далі зрозуміти, що у сьогоднішніх реаліях є 2 шляхи. Шукати людей з досвідом, або новеньких та приділити зусилля навчанню. Саме зараз, як ніколи час вибирати цей напрямок.


Де і як ми можемо знаходити людей з досвідом:

- Ті самі сайти пошуку працівників. Не тільки повісити своє оголошення, та чекати відгуків, але шукати.

- Вішати інформацію на сторінках закладу Facebook та Instagram, на своїх особистих. Просити це робити усіх працівників. Цікавитися між знайомими.

- Набирає оберту тенденція платити винагороду за рекомендації працівників.


Інший варіант – підбір працівників без досвіду.

Зазвичай це студенти або люди, які хочуть спробувати себе в ресторанній справі.


Де ми можемо знаходити людей без досвіду:

- Навчальні заклади. Знайомства зі старостами, з ректорами.

- Гуртожитки. Саме там можна зацікавити людей працею.

- Місця, де потенційні робітники можуть відпочивати.


Ми усі колись були новачками. Й кожному з нас потрібен шанс.

А ще важливо розуміти, коли прийшов перший локдаун, ресторатори на різних каналах розповідали, як важко живеться ресторанам. Тепер прийшла черга переконати людей, що в нас можна працювати, здобувати корисні навички, та заробляти гроші.

Де на усе це узяти час?

Там, де ви його використовуєте не раціонально.

Не зможете це зробити, будете далі плакатись, що у вас недостатньо людей.


Далі коротка інструкція, як можна збільшити відсоток того, що людина залишиться, якщо вже вона прийшла знайомитися з закладом.

- Домовитися на зустріч й очікувати людину. Не потрібно заставляти її чекати.

- Попередити співробітників, що до вас на зустріч прийде «Сергій на офіціанта» і його потрібно провести до місця, де йому буде зручно.

- Запропонувати воду, каву або чай. Допомогти роздягнутися. Найважливіша задача, щоб кандидат почував себе у комфорті.

- Провести співбесіду і, якщо підходить кандидатура, запропонувати залишитися на декілька ознайомчих годин (для цього потрібно заздалегідь попередити людину, що є така ймовірність). Це можливо зробити й в інший день.


Важливо розуміти, що це адаптаційний час самий найважливіший для прийняття рішення, чи залишиться людина, чи ні.

- Подбати про форму для новенького (чиста, вигладжена). Показати, де він може перевдягнутися и залишити особисті речі.

- Провести повну екскурсію по закладу. Розповісти усе про кожну кімнату, щоб було зрозуміло, що і де буде відбуватися.

- Провести з кандидатом пару годин, розповідаючи про концепцію закладу. Про меню, фішки, гостей, команду. Показати матеріали, які допоможуть людині скоріше зрозуміти усе про свою роботу.

- Роз’яснити, як буде проходити стажування. Скільки днів, що для цього потрібно людині.

- Видати потрібні матеріали: розписане меню з фотокартками, інструкції, чек листи. Усе, що є з інструментів.

- Познайомити з командою. Дати можливість поспілкуватися.

- Обов’язково попросити Зворотній зв'язок від кандидата. Дізнатися його думку й, якщо усе добре, домовитися про наступну зустріч.


Є ще багато варіантів, як можна зацікавити людину працювати в ваших закладах. Головне мислити ширше і розуміти - кожна людина особистість. Саме в цьому є різниця нового підходу в наймі людей. Вже 12 жовтня відбудеться вебінар Олени Риж "Алгоритм пошуку та підбору лінійного персоналу". Візьміть участь, зареєструйтеся > restorator.ua/84949