top of page

Чайні нової хвилі: чи може чай стати трендом

Протягом останнього року в Києві з'явилося відразу декілька чайних: Monthang.tea, Ba, one tea trea, dendachai, Meditatea. Ми вирішили поспілкуватися з засновниками деяких з них, щоб зрозуміти, чим вони керувалися, обираючи такий формат, якими стали перші результати роботи та взагалі чи йдеться про "чайний тренд".


Один з засновників one tea tree Мітя Мухін вважає, що у світовому масштабі чай виходить на новий вихор популярності. Буде відкриватись багато нових чайних, потім закриватись, потім відкриватись знову. Але чайні все одне не зможуть наздогнати кав'ярні за популярністю, адже кав'ярні пропонують швидкий формат, де клієнт може за 2-3 хв отримати свою порцію кави та бігти у справах. Чай же вимагає сповільнитись мінімум на пів години.



До створення проєкту його засновники (Мітя Мухін та Єгор Петров) йшли понад 5 років. Найскладнішим завданням був пошук фермерів у Китаї, з якими чайна змогла б працювати напряму. Загалом, це типово, адже зазвичай взаємодія відбувається через посередників. Тільки в Юн’ані зареєстровані десятки тисяч виробників чаю (це фабрики, а також майстри та фермери). Серед такої кількості обрати фермерів, які завжди видають найвищу якість та мають стабільний доступ до якісної сировини - надскладне завдання.

Особливістю one tea tree є його простота та відсутність нашарувань чайних церемоній. Мітя вірить, що такі обряди можуть обмежити сприйняття чаю людиною та ускладнити його популяризацію.


У one tea tree справжній чай відкривається у своєму чистому вигляді, якого достатньо, щоб здивувати та захопити.

Мітя не заперечує, що класичні китайські та японські чайні церемонії цікаві, але виключно як традиція та культурний досвід. Тоді як саме чаювання, у чистому

вигляді, передбачає посуд з ісінської глини, відповідну мінералізацію води,

правильну тепломісткість та форму піал, чаювання проливами і т.д. -

виключно функціональні техніки, необхідні для максимального розкриття

потенціалу чаю. Безумовно, ці інструменти сформовані тисячорічною

традицією, але використовуються без зайвих ритуалів та містифікацій.

Сам заклад виглядає сучасно, без особливих чайних атрибутів.


Ви не розумієте, якщо просто зайшли з вулиці, що це саме чайна. Це сучасний заклад, де з вами спілкуються про серйозні речі дуже простими словами. До вас ніхто не буде відноситись зверхньо, якщо ви чогось не знаєте чи не вмієте. Але якщо ми відчуваємо, що людина хоче зануритись у світ чаю, ми відкриємо ці двері. Ми створювали місце, де кожен може отримати те, що хоче. У нас немає категорій. Ми також робимо смачну каву та їжу, подаємо натуральне вино.

Коли створювався проєкт, власники прогнозували, що більшість гостей вже будуть

відносно просунутими поціновувачами чаю. Але відсоток таких гостей склав всього близько 5%. Всі інші гості — це нові люди, які прийшли познайомитись із справжнім чаєм.



Вартість рекламного бюджету за словами одного зі засновників, дорівнює 0 грн. Єдині витрати це продакшн фотографій, які використовуються в діджиталі. Гості активно діляться своїми враженнями в соцмережах. Ця спрямованість на органічне зростання допомагає їм формувати вірну аудиторію та відкривати двері для майбутніх більших проєктів.

Чайна one tea tree була створена в першу чергу для комунікації з аудиторією в Україні та розвитку чайної культури. Але основний напрямок бізнесу це e-commerce продаж на світ чаю та вінтажного чайного посуду.

У one tea tree задоволені першими фінансовими результатами, які перевершили очікування. Наразі весь прибуток реінвестується у подальший розвиток.

"Для мене це не просто бізнес, це місія. Ми витрачаємо дуже багато особистої енергії на цей проєкт. Можливо це також одна з причин, чому він так класно працює. Взагалі наше завдання — мережа в топових містах світу.”, - говорить Мітя Мухін.



Monthang.tea гармонійно співіснує з кав'ярнею ONE LOVE coffee на шостому поверсі PinchukArtCentre. Цей проєкт для його засновника Володимира Задіраки є експериментальним. Він спостерігає, як гості реагують, як це впливає на нього та як розвивається бізнес. В залежності від цього буде приймати рішення про відкриття масштабного закладу на окремій локації.


Всі меблі, чайні столики, піали, чайники, сам чай...Ми розуміємо, хто їх виробляє та які сенси вкладає.

"Тут окрему вдячність треба висловити одному з моїх чайних вчителів Дмитру Мухіну (one tea tree), який окрім чайної філософії вклав в мене розуміння, що чайники повинні бути з чистої ісінської глини (а це важко, повірте), сам чай з екологічно чистих регіонів від самих фермерів (без перекупників та великих фабрик), також необхідно використовувати збалансовану воду. Саме це, значною мірою завдяки Дмитру, ми надаємо нашим гостям в Monthang tea space”, - говорить Володимир.


В закладі гостям пропонують класичні чайні закуски, такі як сухофрукти та горішки. Але за бажанням гості також можуть замовити солодощі з кав'ярні ONE LOVE coffee.


Окремою послугою у закладі є чайна церемонія з чайним майстром, під час якої розповідають про ази самої церемонії та прищеплюють бажання керуватися таким методом у себе вдома та використовувати чай як інструмент самопізнання.

"Чайна спрямована на свідомих людей, які прагнуть здорового способу життя та пізнання себе. Ті, хто захоплюються йогою та/або ті, хто шукають нові інструменти для пізнання", - коментують у закладі.


Володимир ділиться своїми роздумами:


"У Києві стало помітно більше чайних закладів, які принесли із собою зростання цікавості до хорошого чаю і розквіт чайної культури.

Останнім часом все частіше можна спостерігати, як частина людей переходить з кави на чай. Одним з поштовхів до цього є думка, що чай є більш корисним для здоровʼя. Інший полягає в контексті міської культури споживання. Його можна повʼязати з уповільненням розвитку справи кавʼярень третьої хвилі та постійним бажанням споживача отримувати саме новий досвід.

І додає: "В Україні можна вважати достатньо розвиненим e-commerce ринок чаю. Існує багато компаній, котрі закуповують досить якісний чай в гуртових торговців в Китаї. Але найцінніше - це чай з рук фермера, який його зібрав та приготував власноруч.

Таким товаром поділитися з покупцями можуть далеко не всі. Для цього потрібні роки побудови партнерських відносин. Попит на найякісніший чай, не за всі кошти світу, перевищує пропозицію в країні вирощування. Треба ще вмовити китайців продати саме вам чай, в Україну. Але деякі це зуміли зробити, і це дуже круто. Кількість чайних буде зростати".




Основна, але не єдина, цінність у Monthang.tea — це побудова кроскультурного діалогу із друзями зі сходу. Особливу роль у створенні чайного простору зіграв духовний друг Володимира, монах тибетського буддизму Джампа Гьяцо, котрий допоміг обрати назву та власне надихнув на створення проєкту. До речі, назва Monthang походить від столиці Королівства Мустанг, що знаходиться на півночі Непалу.


Для просування закладу та його цінностей використовується тільки Instagram. Наразі проєкт тільки розпочав свою роботу, і команда з нетерпінням чекає на його перші фінансові результати.




На думку Дениса Михальченка, власника dendachai, протягом останніх років інтерес людей до хорошого чаю зріс. Можна спостерігати так званий “хайп” до чайної культури. З’явився тренд здорового способу життя, де чай зайняв свою нішу.


Навіть завзяті кавомани почали переходити на пуери, щоб бути в тонусі.


dendachai позиціонує себе як місце, де ламаються стереотипи про нудні дегустації й застарілі церемонії.


Денис розповідає:

Наше завдання не ускладнити, а навпаки, спростити знайомство людей із хорошим чаєм. Через невимушене спілкування й фанову атмосферу. Без навʼязаних установок, драконів чи езотерики, без косих поглядів збоку, навіть якщо ти нічого не знаєш про чайну культуру.

В асортименті: фермерські органічні китайські й тайванські чаї, а також чаї з району на кордоні між Мʼянмою, Таїландом і Лаосом, який називають «золотим трикутником».

Засновник dendachai відзначає у команді спеціальну людину, яка особисто їздить у віддалені китайські села та спілкується з фермерами, знаходячи найкращу органічну сировину для чаю.


Вона бере участь у зборі чаю та контролює всі процеси виробництва, забезпечуючи вищу якість продукту.


Важливою складовою діяльністю чайної команда вважає підвищення культурної свідомості в Україні та перехід людей до здорового способу життя. Чай стає інструментом саморозвитку та альтернативним видом відпочинку, де кожен може знайти свою гармонію.


У планах dendachai стати першою мережевою чайною в Україні.


Про прибуток поки що говорити зарано. Чайна тільки набирає обертів та клієнтів. Загалом власник ділиться, що діяльність не збиткова.




Comentarios


bottom of page