top of page

Деякі податкові питання у випадку продажу підакцизних товарів (алкоголь, тютюн).

Адвокат Ганна Антонова підготувала для читачів UA Restorator юридичну консультацію.


Які нововведення відбудуться у питанні обмеження куріння

у приміщеннях закладів ресторанного господарства


Почнімо з нововведень, які почнуть діяти з 11 липня 2022 року:



Закон України № 2899-IV від 22.09.2005 року «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення» визначає основні принципи та напрями державної політики щодо попередження куріння тютюнових виробів, зниження рівня їх вживання серед населення, обмеження доступу до них дітей, охорони здоров'я населення від шкоди.

Відповідно до Закону № 2899-IV від 22.09.2005 року забороняється куріння тютюнових виробів, а також електронних сигарет і кальянів у приміщеннях закладів ресторанного господарства.

11.07.2022 року набудуть чинності зміни, які містяться у законі «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну», тобто набуває чинності заборона куріння, вживання та використання пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, трав’яних виробів для куріння, тютюнових виробів, кальянів, електронних сигарет, предметів, пов’язаних із їх вживанням (до прикладу, попільничок) у громадських закладах:

1. електронні сигарети, «IQOS», «glo» та інші подібні пристрої та/або курильні гаджети будуть прирівняні до звичайних сигарет;

2. електронні сигарети, «IQOS», «glo» та інші подібні пристрої та/або курильні гаджети буде заборонено використовувати/курити/вживати у громадських місцях, зокрема кафе, барах, ресторанах, літніх майданчиках, таксі, вокзалах, аеропортах, зупинках громадського транспорту, ліфтах, підземних переходах, місцях загального користування житлових будинків, дитячих майданчиках тощо

3. за порушення правил продажу та місць для куріння штрафуватимуть:

- за продаж IQOS/glo та електронних сигарет неповнолітнім – загрожує 1020 грн штраф, за повторне порушення – 10,2 тис. грн;

- за куріння електронних сигарет, IQOS/glo, кальянів у громадських місцях (крім кафе, барів, ресторанів) – 1000 грн, за повторне порушення – 10 тис. грн;

- за куріння у кафе, барах, ресторанах (для власників закладів) – 3000 грн, за повторне порушення – 15 тис. грн.

Для підприємців на загальній системі оподаткування продаж підакцизних товарів не заборонений. Зазначена діяльність у вигляді торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами може здійснюватися на загальній системі оподаткування, за умови отримання ліцензії на роздрібну торгівлю тютюновими виробами та реєстрації суб’єкта господарювання платником акцизного податку.

Згідно положень Податкового Кодексу України (надалі –ПКУ) не можуть бути платниками єдиного податку першої - третьої груп суб'єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), які здійснюють виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів та діяльності фізичних осіб, пов’язаної з роздрібним продажем пива, сидру, пері (без додання спирту) та столових вин)


До підакцизних товарів належать, крім іншого:

- спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво (крім квасу "живого" бродіння);

- тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну;

- рідини, що використовуються в електронних сигаретах.


Продаж підакцизних товарів здійснюється з обов’язковим застосуванням РРО/ПРРО незалежно від виду таких підакцизних товарів чи форми оподаткування платника податків.


Тобто:

- Юридичні особи - платники єдиного податку третьої групи взагалі не мають права торгувати алкогольними напоями та тютюновими виробами.

- ФОП, які здійснюють продаж підакцизних товарів, зокрема алкогольними напоями та тютюновими виробами, не можуть бути платниками єдиного податку першої – третьої груп.

- Але, ФОП - платники єдиного податку першої – третьої груп мають право на роздрібний продаж пива (за наявності ліцензії та з обов’язковим проведенням операцій через РРО), сидру, перрі (без додання спирту) та столових вин.


Підкреслимо, що п. 28 ст. 1 Закону України «Про виноград та виноградне вино» № 2662 від 16.05.2005 року до столових вин відносить вина, виготовлені шляхом повного чи неповного бродіння сусла. Залежно від вмісту цукрів, столове вино поділяється на сухе, напівсухе, напівсолодке. Зверніть увагу на те, що до столових вин не належать кріплені вина (поділяються на міцні, десертні солодкі та десертні лікерні). Тому кріпленими винами ФОП на ЄП торгувати не можна.


Скасування суворих вимог щодо отримання ліцензій та дозволів

у період воєнного стану

Постановою №314 від 18 березня 2022 року «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» Кабмін запровадив декларативний принцип набуття права на провадження господарської діяльності без необхідності отримання документів дозвільного характеру, ліцензій тощо.

Тобто, у період воєнного стану перед початком діяльності підприємцю необхідно подати декларацію встановленої форми до Міністерства економіки через портал електронних довірчих послуг або на порталі Дія чи в найближчому ЦНАПі.

Дана постанова містить уточнення щодо дії ліцензій на виробництво, зберігання, обіг та продаж підакцизних товарів, щодо яких не сплачено черговий платіж або закінчився їх термін дії, зокрема, спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, а саме:

строки дії діючих строкових ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично продовжуються на період воєнного стану та три місяці з дня його припинення чи скасування.


Відносно ліцензій на роздрібну торгівлю алкоголем станом на сьогодні є інформація про відновлення роботи центрів обслуговування платників податків у відповідних обласних управліннях Державної податкової служби. Тож, отримання ліцензій, внесення змін до раніше виданих відновлено.



Питання щодо перевірок під час дії воєнного стану

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів №303 від 13 березня 2022 року «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду» в умовах воєнного стану на час дії воєнного стану припиняється проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) та державного ринкового контролю.

Але, в той же час, припинено мораторій на проведення фактичних перевірок (п. 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ), у т.ч. перевірок щодо дотримання вимог законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, зокрема, Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Зокрема, відповідно до пп. 80.2.2-80.2.3 ПКУ з 17.03.2022 р. податкові органи можуть проводити фактичні перевірки за наявності хоча б однієї з наступних підстав:

- у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, у тому числі із забезпеченням можливості проведення розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій, та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;

- письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій, у тому числі із забезпеченням можливості проведення розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, касових операцій, патентування або ліцензування.

Також передбачено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення фактичних перевірок до платників податків застосовується відповідальність відповідно до Податкового кодексу України, законів, контроль за якими покладено на контролюючі органи, а вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), у такому випадку не застосовуються, у тому числі положення підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПКУ (..вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)..).

Враховуючи зазначене, у разі виявлення під час фактичних перевірок контролюючими органами порушень Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», до суб’єктів господарювання можуть бути застосовані фінансові санкції, передбачених ст. 17 цього Закону.


Попередження продажу спиртних напоїв

та тютюнових виробів неповнолітнім

Відповідно до ст.15 прим. 3 Закону України від 19.12.1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових, тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння особам, які не досягли 18 років.


Продавець пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв або тютюнових виробів зобов’язаний отримати у покупця, який купує пиво (крім безалкогольного), алкогольні напої, слабоалкогольні напої або тютюнові вироби, паспорт або інші документи, які підтверджують вік такого покупця, якщо у продавця виникли сумніви щодо досягнення покупцем 18-річного віку.

Відповідно до ст. 17 цього Закону України, до суб’єктів господарювання за порушення вимог статті 15 прим. 3 цього Закону застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у розмірі 6800 гривень.


Чи можливо здійснювати продаж алкогольних,

слабоалкогольних напоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет

працівником, який не досяг 18-річного віку

На літній період чимало неповнолітніх замислюються над питанням працевлаштування у закладах громадського харчування. Тому, при залученні до роботи неповнолітнього, окрім особливостей працевлаштування та прав неповнолітніх у трудових відносинах, необхідно враховувати ще і правила торгівлі пивом, алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.

Зокрема, особі, яка не досягла 18-річного віку, заборонено здійснювати продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.

Також, дане обмеження закріплено у ст.15 прим. 3 Закону України від 19.12.1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Порушення цієї заборони тягне за собою адміністративну відповідальність у вигляді накладення штрафу від чотирьохсот до восьмисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (ч. 1 ст. 156 Кодексу України про адміністративні правопорушення).


Додатково слід відмітити, що у місцях та закладах, в яких куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено, тобто у нашому випадку тощо, необхідно розміщувати наочну інформацію, що складається з графічного знака про заборону куріння і тексту такого змісту: "Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено!".


bottom of page